Gå till innehåll
Vallentuna Cykelklubb
Vallentuna Cykelklubb

Publicerad: 2022-12-29

Senast uppdaterad: 2022-12-29

Författare: Totte Taby

Att cykla i grupp

Att cykla i grupp

Det finns ett antal olika sätt på hur man cyklar i grupp. Här beskriver vi några sätt som du kommer att få lära dig när du cyklar med oss.

Men först, de två viktigaste sakerna som du måste förstå och komma ihåg när du cyklar i grupp:
1. Håll linjen - Du ska ligga på samma avstånd till vänster respektive höger vägren genom hela svängen som du har när du går in i svängen. Du genar alltså inte genom kurvor. Varför? Om vi är många och ligger tätt så måste alla komma genom kurvan utan att någon genar. Då är risken nämligen stor att det händer en olycka.

KLIPP IN BILD

2. Långsam sidoförflyttning - gör alltid en förflyttning i sidled lugnt och markera alltid INNAN du förflyttar dig.

Olika typer av gruppcykling
Vilken typ av gruppcykling som väljs bestäms av någon av följande tre cyklister, det är nämligen någon av dessa tre som har tillräcklig överblick för att bestämma typ av cykling:

Ett led linje
* Den som är satt som ledare för gruppen.
* Den som ligger längst fram för tillfället.
* Den som ligger längst bak för tillfället.

Vid smala vägavsnitt övergår vi ofta till ett led för att ta upp mindre plats för övrig trafik, och därmed skapa mindra irritation. När vi går upp på ett led skapar cyklisterna i högerledet luckor mellan sig för att släppa in cyklisterna från vänsterledet. Övergången till ett led eller tvåpar kommuniceras bäst verbalt från förste till siste man och genom att sätta upp ett eller två fingrar i luften.

Cykling på ett led är den enklaste formen av gruppcykling. Cyklisterna ligger helt enkelt på ett led rakt bakom varandra och den första cyklisten tar vinden för de andra. När cyklisten längst fram vill byta går han försiktigt ut till vänster och minskar farten något för att glida ner till sista plats i gruppen. Nästa cyklist i ledet tar då över förningen och behåller samma hastighet som cyklisten före honom eller henne hade.

Den tid som man är framme och drar bör normalt inte överstiga en minut, den kan till och med vara betydligt kortare, till exempel om man känner sig trött och sliten eller vill att det ska gå extra fort. Viktigt att tänka på är att man ska lämna över förningen INNAN man blir trött.

När cyklisten längst fram går ut till vänster är det viktigt att han eller hon har koll på eventuell trafik som kommer bakifrån, annars finns det risk att cyklisten kommer rakt ut bland passerande bilar. Om trafiken är alltför intensiv får man helt enkelt vänta med bytet till dess att man kommer ut på lugnare vägar igen. Vid ett sådant tillfälle ska en erfaren cyklist/ledaren leda gruppen till lugnare vägar.

Tvåpar
* Den som är satt som ledare för gruppen.
* Den som ligger längst fram för tillfället.

Cykling i tvåpar, det vill säga två led, är den absolut vanligaste cyklingen som vi kör på våra träningsrundor, företrädesvis på fina breda vägar. Fördelen är att man, förutom den självklara draghjälpen, även får en väldigt social cykling eftersom man hela tiden får nya personer att prata med allt eftersom man roterar i gruppen.

Vid tvåparscykling gäller grundregeln att alla cyklister, oavsett vindriktning, alltid ligger rakt efter framförvarande cyklist.

Den som ligger först i högra ledet bestämmer hastigheten för gruppen och bestämmer också, tillsammans med den som ligger först i vänstra ledet, när växling ska ske. Växling sker genom att högra ledet sänker hastigheten en aning och när första cyklisten i vänstra ledet är tillräckligt långt framför svänger han eller hon sakta in och tar platsen först i högra ledet. Inga hastiga förflyttningar eller inbromsningar, utan långsam sidoförflyttning är det som gäller.

För den som kommer upp som ny "dragare" i vänstra ledet är det viktigt att fortsätta att hålla en jämn hastighet och inte öka farten, vilket är lätt hänt när man har pigga ben. Ett bra hjälpmedel innan man går upp för att dra är att titta på sin cykeldator vad hastigheten är för att sedan hålla samma hastighet under dragarbetet.

Liksom vid all gruppcykling kan farterna bli höga. Det är därför viktigt att alla håller sin linje, att växlingarna sker mjukt och att man kommunicerar med varandra i gruppen. För att få en bra medelhastighet är det också viktigt att åkningen blir jämn och att dragningarna inte blir för långa. En jämn och fin gruppåkning med bra kommunikation ökar också säkerheten.

Belgisk kedja
Belgisk kedja är en variant på tvåpar. Den största skillnaden är att man inte ligger kvar längst fram i gruppen utan byter av till högerledet genast när detta faller av bakåt. Det här ger ofta en snabbare cykling än vanlig tvåparscykling.

För att farten inte ska accelereras hela tiden är det viktigt att det led som går fram inte ökar hastigheten, utan det är det "avfallande" ledet som ska hålla en lägre hastighet. Det gäller alltså att inte accelerera när man byter till det avfallande ledet, istället får man ge sig till tåls om det inte direkt går att byta led när man kommer fram i fronten.

I grupper som är vana att träna tillsammans roterar gruppen antingen medsols eller motsols beroende på från vilken sida eventuell motvind kommer. Normalt använder vi inte denna metod utan vi roterar alltid medurs.

Filmer
För att få ytterligare förståelse för det du precis har läst så ta gärna och titta på de här filmerna:
Belgisk kedja Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Om att som cyklist ligga i första ledet, visa tecken/signaler Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Som cyklist i första ledet gäller det att lyfta blicken och spana framåt längs vägen för att upptäcka hålor, grus, stenar, andra fordon, fotgängare med mera.

En bild

Besöksadress

Ättehagsvägen 3
187 62 Täby

Postadress

Ättehagsvägen 3
187 62 Täby

Kontakta oss

070-3642211
klubben@vck.nu