Vallentuna Cykelklubb

Så grundades Vallentuna cykelklubb

I november 2004 bildades Vallentuna cykelklubb. Den första tiden var intensiv med mycket jobb, men också med en stor tillströmning av medlemmar, berättar Hans Ekholm och Mattias Björkhem, två av grundarna.

Det rådde ingen tvekan om att landsvägscykling var på uppgång i början av 2000-talet. Allt fler cyklister syntes ute på vägarna och det fanns gott om cykelklubbar i närområdet.

– Jag började fundera på varför vi inte hade någon cykelklubb i Vallentuna. Vi var många här som cyklade och det skulle vara roligt med en hemmaklubb, berättar Hans Ekholm.

Hans Ekholm (Foto: Ewa-Marlene Frenéus)

I klubben är han mer känd som Hasse och är en erfaren tävlingscyklist. Han har bland annat tävlat för Djurgårdens CK, CK Crescent och Norrtälje CK, 1998 blev han också uttagen till Veteranlandslaget. Det är dessutom Hasse som har medlemsnummer 1 i klubben.

Sagt och gjort, en hemmaklubb skulle det bli och Hasse började fråga runt bland de cyklister han kände i Vallentuna. Hade nu allt gått som planerat hade klubben kunnat fira 10-årsjubileum redan 2013, men att bilda en förening kräver både människor, tid och mycket jobb.

– Vi fick inte ihop en ordentlig styrelse 2003, det var svårt att få upp folk på spåret, säger Mattias Björkhem.

Mattias Björkhem

Året därpå gick det betydligt bättre, den 28 november 2004 bildades Vallentuna CK. Närvarande på första mötet var förutom Hasse och Mattias också Ulf Swedin, Jakob Smitt, Johan Nilsson, Niclas Rawe och Leif Karlsson.

Det övergripande målet var att samla de cyklister som fanns i Vallentuna och Täby och man valde därför att rikta sig till både motionärer och tävlingscyklister.

– Jag var inriktad på tävlingsdelen och ville att vi skulle arrangera tävlingar, Mattias drog motionssidan. Tillsammans blev det här en väldigt bra kombination, säger Hasse.

De första månaderna blev intensiva för den nystartade klubben. Vintern gick framför allt åt till att sätta den administrativa delen av organisationen på plats samt skapa en hemsida. Man arbetade också hårt för att få fram en klubbdräkt som tävlingsgruppen kunde tävla i när säsongen drog igång.

Det alla var överens om var att kläderna skulle ha bra kvalité. Av de fyra olika designförslag som de valde bland fastnade man till slut för italienska Santinis grön-vita design, en design som kom att gälla som klubbdräkt under många år. Att det blev just Santini berodde på att Jakob Smitt arbetade som flygkapten och flög kontinuerligt till Italien så han tog helt enkelt kontakt med företaget när han var där.

Premiär för första säsongen
Våren 2005 var det premiär för Vallentunas första säsong, klubben bestod då av 15 medlemmar.

– Vi hade redan från början bestämt att vi skulle ha träningar tisdagar, torsdagar och söndagar och att vi skulle samlas vid Vallentuna Motor. Där syntes vi bra, folk kom dit och frågade vilka vi var och det spreds som en löpeld att det hade startat en cykelklubb i Vallentuna, berättar Hasse.

Första samlingsstället som nybildad klubb var vid Vallentuna Motor. Här Jakob Smitt och Runo Wass.

(Foto: Mattias Björkhem)

Ett par år senare blev Vallentuna IP den nya samlingsplatsen. (Foto: Mattias Björkhem)

– Vi hade en medveten strategi för att synas så mycket som möjligt. Vi var till exempel med på Vallentunas vår- och höstmarknad. Några veckor innan vårmarknaden gjorde vi en skyltning i Kulturcentret där vi ställde upp en tävlingscykel och en motionscykel tillsammans med information om oss, berättar Mattias Björkhem.

VCK:s skyltning i Kulturcentret. (Foto: Mattias Björkhem)

Klubben växte snabbt de första åren. Det första året var ambitionen att växa till 40 medlemmar vilket var en siffra som spräcktes, mot slutet av 2005 bestod klubben av nästan 50 medlemmar. Inför 2006 höjdes ambitionen, nu siktade man mot 80 medlemmar, men även den målsättningen sprack med råge. Vid årets slut hade klubben vuxit till drygt 100 medlemmar. Idag har VCK över 300 medlemmar.

Bästa klubb i veteran-SM 2011
Vallentuna satsade också stort på tävlingssidan, klubben lockade till sig ett antal tävlingscyklister.

– Vi var ett starkt gäng på veteransidan som åkte på mycket tävlingar, vi var 10-15 stycken som tävlade för klubben. 2011 blev vi också bästa klubb i veteran-SM, berättar Hasse.

På ett tidigt stadium arrangerade Vallentuna dessutom egna tävlingar, 2006-2007 höll klubben i distriktsmästerskapen, Lindholmens Linje & Tempo, vilket var ett omfattande arrangemang. Första året var det 100 starter i tempo och 120 starter i linje. Året därpå var det inte mindre än 140 starter i tempo och 180 starter i linje. Vallentuna CK hade i och med detta placerat sig på Stockholms cykelkarta.

Vallentuna CK arrangerade distriktsmästerskapen 2006. (Foto: Johan B Nilsson)

När Vallentuna CK startade fanns det också en grundtanke om att inom några år starta ett elitlag, 2007 blev den tanken verklighet.

En bild

Publicerad: 2022-12-19