Tråd: Vätternrundan 2019

Här tänker vi samla information om de olika VR-satsningar som kommer att finnas inom VCK. Information kommer också att läggas upp på klubbens FB-sida samt under Träning på forumet. Väl mött i Motala den 14-15 juni. Anmälan öppnar den 5 september.

Sv: Vätternrundan 2019

I slutet september får vi svar om vi får en SUB8 lunchstart även 2019.
Jag kommer då att börja samla in namn till de 40 platser vi sökt om, även om några redan nu anmält intresse.

Det som inte dödar det härdar! :-)

Sv: Vätternrundan 2019

Har VCK sökt andra starttider, t ex för en SUB 11 grupp och finns det något intresse?

Sv: Vätternrundan 2019

Flygare, eget initiativ eget ansvar som Ernst brukar säga. Jonas och jag hanterar endast SUB8 gruppen 2019.

Det som inte dödar det härdar! :-)

Sv: Vätternrundan 2019

Hej SUB8 aspiranter.

det börjar närma sig att vi skall få klartecken från VR att vi får lunchstart 2019.
Det som då händer är att jag erhåller anmälningskod för gruppen.
Om ni inte har det redan behöver ni skapa en användare hos VR, med hjälp av anmälningskoden kan ni sedan anmäla er till våren SUB8 lunchstart grupp.
Samtidigt behöver ni betala in startavgiften till mig som grupp ansvarig och som blir fakturerad av VR för gruppen.
Fyller vi inte gruppen släpper vi platserna som blir över.

All info om konto datum mm mejlar jag ut till de som anmält sig och jag har mejladress till så snart jag får klartecken som skulle komma nu i slutet av månaden.

Ett flertal har redan anmält intresse till mig eller Jonas och som jag har namn och mejl klart till men ni andra kan redan nu börja mejla erat intresse.
Skapat en mejladress för detta VCKSMACKSUB8@gmail.com


Jag kommer här att meddela när jag fått klartecken och mejlat ut, får ni då inget mejl så hör av er för då har ni missats.

Hoppas dock att vi inte behöver gallra om vi får in fler intresserade än de 40 platser vi sökt om men om så är fallet får vi titta på vilka som har bäst förutsättningar att hjälpa gruppen under 8 timmar som ett TEAM.

Det som inte dödar det härdar! :-)

Sv: Vätternrundan 2019

Hej,

slutet av september närmar sig med stormsteg.
Fick nu precis detta meddelande från VR, så vet ni läget.

Hejsan,

Jag ber så mycket om ursäkt för att det dröjer med era koder till SUBgrupperna lördag förmiddag!

I år har vi ett enormt tryck på våra subgrupper, så därför dröjer det lite med svar om vilka tider ni får. (Vi har 21 starttider, och det behövs 34 starttider för att alla ska få plats.) Jag försöker pussla så mycket det går för att så många som möjligt ska få plats.

Hoppas ni har överseende med det!

Jag vill förlänga starten, så alla får plats, och har tagit upp det med arrangemangschefen. Han är inne på samma linje, så han kommer att ta upp det på säkerhetsmötet som ska hållas 24/10.

Eran betalningstid förlängs ju givetvis i samband med detta, så det är ingen panik för eran del med betalningen Och ni kommer inte heller bli utan plats. Är det så att vi inte får utöka tiden så kommer de som inte får plats lördag förmiddag, erbjudas tid efter kl. 06:18.

Jag åker på semester 1 vecka nu, men kommer förhoppningsvis hinna börja skicka ut koder imorgon kväll, och de jag inte hinner i morgon får sina koder när jag är tillbaka på måndag den 8/10.

Skulle det vara så att ni får en tid efter kl. 06, och vi sen får utöka, så kommer jag höra av mig till er och erbjuda en flytt. Kostnadsfritt förstås!

Jag förstår att ni vill ha svar så fort som möjligt, och så fort jag är tillbaka kommer ni få det.

Tusen TACK för ert tålamod!


Vänliga hälsningar

Carola Vikman

Kundtjänst/ Customer Care

Vätternrundan

Det som inte dödar det härdar! :-)

Sv: Vätternrundan 2019

Hej, vi har fått svar angående lunchstart 2019 från VR och tyvärr fick vi i första vevan inte plats utan erbjuds start 06.20.
Enligt sub grupps ansvarig jag pratat med var det endast någon sub 8 grupp som fick plats, de övriga var snabbare grupper.
Men tappa inte sugen för det sista ordet är ännu inte sagt utan 24e oktober kommer VR att ha överläggning om att tillåta flera grupper starta efter kl 13. Vi kommer i sådana fall att erbjudas detta. Sedan har det eventuellt öppnats en annan lösning att få ingå i Stockholms CKs Sub8 grupp, som lyckligtvis fick plats men som inte kommer att fylla sin grupp, alltså ett SCK/VCK/SMACK sammarbete.
Det som nu behöver göras är att räkna in er som är intresserade, jag har ett antal namn som anmält intresse till mejladressen VCKSMACKSUB8@gmail.com eller på annat sätt. Dessa kommer nu att få detta meddelande via mejl. Det finns även ett antal som visast intresse men inte anmält sig, de jag har mejl adress till kommer även att få detta mejl och ombedes bestämma hur man vill göra med start 2019 i en sub8 satsning. Får ni inget mejl alls är det nu dax att mejla erat intresse på ovan nämnda mejladress, detta senast söndag 21/10. När vi sedan vet antal och hur det blir med gruppen kommer anmälningskoder att skickas ut men anmälan är nu förlängd för subgruppsanmälan så ingen panik råder.

Det som inte dödar det härdar! :-)

Sv: Vätternrundan 2019

Hej,

varit i kontakt med VRs subgrupps ansvarig idag och de tog beslut i fredags om att utöka lunchgruppsstarterna. Även varit i kontakt med Stockholms CK angående deras grupp och plats där. Dock vill jag veta om de kan cykla som ett TEAM som vi vill om vi skall kunna samarbeta. Men lunchstart på gång alltså, dock inte klart i vilken form än men info kommer.

Det som inte dödar det härdar! :-)

Sv: Vätternrundan 2019

-Grymt bra jobbat Hasse!

Sv: Vätternrundan 2019

Hej cykelvänner,
Nu har det löst sig med lunchstart på ett bra sätt för oss, YES!
VR beslutade som sagt att utöka lunchgrupperna och efter förhandling med Stockholm CK och VR har vi nu löst det så att vi tar över 20 platser från SCK och startar samtidigt 13:00. Återstår bara att se om vi kan ha samma plan och tänk att köra som ett TEAM tillsammans som vi vill, men det får vi utröna framöver. Det vore naturligtvis bra med samarbete liksom vi hade med Hissingen i år. Hissingen fick tyvärr inte ihop ett Sub8 team till 2019.
Det som nu händer är att jag mejlar ut till alla som anmält sig inbetalningsuppgifter. När sedan VR erhållit 20 x 1800:- erhåller vi anmälningskoden som ni sedan går in och slutför anmälan senast 12/6 2019. Någon återbetalning är inte möjlig men kan ju finns aspiranter på platsen (ett par ev kandidater finns) om man nu skulle få förhinder.
Ev kommer det att bli en kick off med SCK framöver

Det som inte dödar det härdar! :-)

Sv: Vätternrundan 2019

Hej cykelvänner,
Nu har det löst sig med lunchstart på ett bra sätt för oss, YES!
VR beslutade som sagt att utöka lunchgrupperna och efter förhandling med Stockholm CK och VR har vi nu löst det så att vi tar över 20 platser från SCK och startar samtidigt 13:00. Återstår bara att se om vi kan ha samma plan och tänk att köra som ett TEAM tillsammans som vi vill, men det får vi utröna framöver. Det vore naturligtvis bra med samarbete liksom vi hade med Hissingen i år. Hissingen fick tyvärr inte ihop ett Sub8 team till 2019.
Det som nu händer är att jag mejlar ut till alla som anmält sig inbetalningsuppgifter. När sedan VR erhållit 20 x 1800:- erhåller vi anmälningskoden som ni sedan går in och slutför anmälan senast 12/6 2019. Någon återbetalning är inte möjlig men kan ju finns aspiranter på platsen (ett par ev kandidater finns) om man nu skulle få förhinder.
Ev kommer det att bli en kick off med SCK framöver.

Det som inte dödar det härdar! :-)

12 Senaste redigerad av Hans (2018-11-18 18:13:29)

Sv: Vätternrundan 2019

Hej Vätterncyklister, även ni som inte ämnar cykla i våran Sub8 satsning från VCK.

Vi har ju som ni som cyklat Vättern tidigare vet två hus som vi hyr på Fågelsångsvägen i Motala.
Totalt 16 bäddar för 8000:-/hus, dvs 1000:-/två nätter Vätternhelgen om vi fyller alla platser.
Ni som är intresserade av detta boende vänligen mejla mig omgående på vcksmacksub8@gmail.com erat intresse så får ni info om betalning mm.
Vi behöver sedan få inbetalning gjord senast 26/11 för att betala husägarna.

mvh
Hans

Det som inte dödar det härdar! :-)

Sv: Vätternrundan 2019

Det finns fortfarande boendeplatser kvar på Fågelsångsvägen om någon är sugen, mejla då intresse på vcksmacksub8@gmail.com

Det som inte dödar det härdar! :-)

Sv: Vätternrundan 2019

Nu har vi fyllt husen på Fågelsångsvägen!

Det som inte dödar det härdar! :-)

15 Senaste redigerad av Hans (2019-05-27 19:37:20)

Sv: Vätternrundan 2019

Vi har några återbud till Sub8 gruppen om någon mot förmodan vill köra lunchstart med oss och SMACK.

Det som inte dödar det härdar! :-)

Sv: Vätternrundan 2019

Nu är det inte många dagar kvar till åtets VR.
VCK/SMACK Teamet har dock blivit starkt reducerade pga återbud av olika anledningar och att några valt att cykla med SCK ist.
SUB8 klara vi inte längre själva men en plan för genomförandet finns för att lösa det på bästa sätt och hjulet är ju runt så allt kan hända runt sjön.
NU KÖR VI!

Det som inte dödar det härdar! :-)

Sv: Vätternrundan 2019

Vallentuna CKs SUB8 satning på Vätternrundan 2019, The True Story.

Bakgrund
VCK har under många år haft grupper med på VR med olika ambitioner och mål. Under senare år har en strävan funnits att ha en grupp som försökt klämma sig under 8.30 runt sjön. Det har endast lyckats med några få cyklister, restrerande har fått vika ned sig med tider över 8.30.
Det har på senare år även öppnats en möjlighet för grupper som ämnar åka lite fortare att få starta efter det ordinarie startfältet i en luchstart på lördagen. Detta för att göra det säkrare för alla och slippa omkörningar som varken de som blir omkörda eller de som skall köra om gillar. 2018 fick VCK för första gången möjlighet till en snabbgruppslunchstart.
Under Ernst Runges ledning tog vi dock ett beslut att försöka sammarbeta med någon annan klubb som hade samma ambitioner inför VR 2018 så att vi blev fler som kunde hjälpas åt och på så sätt ökade på våra möjligheter att ta oss under 8 timmar och 30 minuter.
Det blev en väldigt lyckat sammarbete med grannklubben SMACK där vi blev ca 25 cyklister som startade. Dock mattades vi av under loppets andra hälft och fick ta hjälp av ytterligare en klubb Hissingens CK så vi var ett 30tal där merparten av gruppen kunde vara med i rotationen ända in i mål där vi landade på 8.13.
Detta gav naturligtvis mersmak och vi hade äntligen knäckt koden hur vi skulle cykla, lugnt i backar för att spara energi, inga ryck så att det bildades luckor som behövde täppas igen utan med tänket att köra som ETT TEAM, försöka få med så många som möjligt så länge som möjligt helt enkelt. Lägga band på de starka, hjälpa de som för stunden var svaga, det hade alla inkl de starka nytta av framförallt i slutet av ett sådant här så pass långt lopp.
Ernst var dock rätt färdig med VR och ville kliva av sitt åtagande att rodda ihop gruppen, fixa med gruppanmälan till VR och boende. En stor eloge till Ernst eftersom man kanske inte inser hur mycket jobb det är förän man själv tar hand om det.
Så då fanns ingen återvändo, nästa mål blev ju att cykla SUB8 dvs under 8 timmar och eftersom Ernst ville tacka för sig tog jag på mig ansvaret att samordna allt som gruppansvarig 2019.
SUB8 satning 2019
Jag kommer nu inte att skriva några namn, varken på personer eller klubbar mer än de klubbar som ingick i vårat TEAM. Detta för att ingen skall känna sig påhoppad, utpekad, kränkt, PUL, GDPR eller what ever.
Tog som sagt helhetsansvaret för VCKs SUB8 satsning 2019 med hjälp ev en tränare och planerna började skissas upp, anmälningarna började droppa in. Vi hade ju haft ett gott sammarbete med SMACK som vi naturligtvis ville fortsätta med även några från MTB Täby ville även vara med 2019. Dock blev vi inte så många som jag trott, främst färre från SMACK mot 2018 så det slutade på 21 cyklister. Lite knapert eftersom jag tyckte gränsen för en angenäm runda kändes vara minst 30st. Tanken var då att sammarbeta med ytterligare en klubb, kontakt togs med klubben vi körde ihop med i fjol från väst Sverige som vi visste tänkte som vi med gruppkörning men de hade tyvärr inget underlag för det i år även om de tyckt det vore trevligt.
Ett tips kom dock att sammarbeta med en annan mälardalsklubb och kontakt togs.
Jag var dock väldigt tydlig i min första kontakten med hur vi i vårat Team ansåg att man kör som en grupp på Vätternrundan om sammarbetet skulle fungera eftersom vi inte ville ha det som tidigare år med att bara några få orkade hela vägen utan att vi skulle köra som ett Team som i fjol där så många som möjligt var med och snurrade och där cafét var minimalt. Det intygades att de tänkte lika och vi sammordnade våra gruppanmälan till VR för att få samma starttid för grupperna i lunchsnabbgruppsstartfältet.
Först fick vi avslag på att få lunchgruppstart eftersom de fått in så många ansökningar hos VR. Men sedan beslutade VR att utöka grupperna så att alla skulle få plats, eller iaf alla snabbare än 8.30 tror jag det var.
Allt såg bra ut, vi bokade in vårat fina boende vi har haft i många år i två villor i Motala, vintern gick och våren kom.
Ny kontakt togs med mälardalsklubben och vi träffades för första gången och diskuterade upplägget, gruppansvariga och träningsansvariga från respektive klubbar.
Jag var återigen tydlig med vad vi från VCK/SMACK/MTB Täby ville trycka på gällande hur man framför en grupp i cykling. Kände dock att jag inte riktigt fick gehör men var tydllig med att detta måste funka om i skall kunna cykla ihop men vi får prova till våren.
Värmen kom äntligen och vi kunde komma ut på vägarna och VCK/SMACK/MTB Täby började träna ihop. Sedan kom den första gemensamma träningen med mälardalsklubben och sammanfatta det kort var vi inte alls överens om hur man hanterar backar och luckor.
Jag tog upp diskutionen men fick dåligt gehör, även våran tränare dikuterade med deras tränare och de lovade till slut att bättra sig. Ytterligare träning bedrevs men med samma resultat även om vissa starka tyckte det gick bra. Jag hade sedan satt upp två genrepslopp Uppsala Bike Weekend (fd Skandisloppet) och Siljan runt vi av tradition brukar köra som genrep.
Inför UBW ville jag vara delaktig i ledningen hur loppet skulle läggas upp och även under loppet leda som representant för vårat Team. Blev inte tilltalad ens än mindre tillfrågad hur vi ansåg vi skulle cykla. Mälardalsklubben körde sitt race och vi fick snällt infoga oss.
Loppet startade i ett vansinnigt tempo på över 50km/h ut genom Uppsala och halvvägs låg vi på SUB7.30 fart.
Vi körde då två motorer och när våran motor ville lugna ned det hela och slå av i backar hämta kraft, äta dricka blev det väldigt dålig stämning i gruppen.
Efteråt blev vi tillsagda att vi inte kan köra så långsamt i backar och måste täppa luckor annars skall man ligga i cafét. Att luckan kanske uppkommit pga att någon ryckt verkade inte finnas i sinnevärden hos dem. Vid gruppkörning är det ju inte den svaga som är problemet om det blir luckor utan de starka som behöver lära sig att lägga band på sig om det skall fungera som en grupp. Herregud VR är ju ett motionslopp man cyklar för att ha kul.

Skilda vägar?
Efter UBW tog jag en förfrågning i gruppen hur vi skulle göra, cykla själva eller med mälardalsklubben för flera hade åkt av i Uppsala och två hade peronligen kommit till mig och sagt att de vill hoppa av alternativt om det fanns någon annan grupp de kunde byta till för detta var inte roligt längre.
Fyra starka tyckte dock att de ville cykla med mälardalsklubben och att tiden 8 timmar var viktig. För oss andra kändes inte tiden livsviktig, visst kul med att cykla under 8 timmar men det skall ju vara roligt också.
Jag tog då som lagkapen och gruppansvarig beslutet att vi får gå skilda vägar, de fyra som vill får naturligtvis cykla med mälardalsklubben, vi övriga 15 st (4 hade lämnat återbud av personliga anledningar men två nya tillkommit) cyklar som ett Team var vi överens om. Detta var i mitten maj så tiden var nu knapp att hitta ny lösning.
Kontakt togs då med den en annan klubb från västsidan av landet som hade samma startid för förfrågan om sammarbete. Det blev en givande kontakt där de intygade att de tänkte som vårat team gällande gruppcykling men att de hade skruvat upp målet lite från 7.45 till 7.30 runt sjön. Dock var de 32st men vi fick gärna följa dem och ta hand om de som de eventuellt släppte under resan så de fick en bra resa in till mål. Sagt som gjort blev den nya planen men med vetskap att 7.30 skulle bli på tok för fort att följa hela rundan runt men det fanns ju flera andra alternativ under resan och allt kan ju hända under en VR runda.
Sedan körde jag som ensam från Teamet Siljan runt och bevittnade en grupp från dalarna som körde så fint som grupp, man slog av i minsta backe trotts att man höll god fart och loppet kändes aldrig jobbigt. Var även på en föreläsning av Skoda teamet och pratade även med andra i VCK som hade högre ambitioner än SUB8 och fick belägg för mitt tänk om gruppkörning så det var inte bara mitt påhitt.
Helgen innan VR gjorde jag annat men tydligen hade det då cyklats tillsammans med mälardalsklubben igen och på söndagen innan VR tog två i teamet beslutet att cykla med mälardalsklubben istället för vårat team. Detta utlöste dock en kedjereaktion så förutom två som klev av pga skador veckan innan strömhoppade alla utom tre över till mälardalsklubben pga grupptrycket. Detta trots att de i samma mening sade att de tyckte det gick för hårt i backarna eller att de åkte av halvvägs på den helgens träning.
Återstår är de två jag intygat att vi skall köra som ett team med och kapten jag  själv som inte varken ville eller kunde överge sitt skepp även om det skjutits i sank, 6 dagar innan start.

Genomförandet, VR 2019
Sista peronen som beslutade att inte köra för VCK/SMACK/MTB Täby SUB8 Teamet kom samma morgon som loppet skulle gå av stapeln och förhoppningarna att köra en SUB8 på tre cyklister var obefintlig. Så starka var vi långt ifrån vi gubbar, alla med minst 9 rundor i bagaget innan start, kanske var signifikant att just dessa erfarna var kvar?
Vi var dessutom en från VCK, en från SMACK och en från MTB Täby, vilket team, nu kör vi sa vi och har roligt!
Har ni orkat läsa ända hit kommer här RR för TEAM VCK/SMACK/MTB Täby SUB8 men som ni förstår behövdes bakgrunden för att ni skall förstå hur vi från 21 cyklister ned till 15 veckan innan nu var 3st på startlinjen.

Värmen var tryckande när vi samlades på torget i Motala 12.15 . Är själv känslig när det blir varmt och brukar bli helt matt när jag tävlar i andra sporter och det är mer än 25 grader så vätska hade intagits litervis i veckan och med kolhydrat inslag.
Att cykla själva på tre var inget alternativ, det skulle vi nog få göra tids nog iaf. Att ta rygg på mälardalsklubben var inte heller lockande, deras körning i backar var det vi ville undvika.
Vi sökte upp klubben från västsverige och deras lagkapten vi fick prova helt enkelt och se hur de cyklade om det var tomma ord eller sanning att de tänkte som vi?, vi hade inget att fölora iaf.
Fick ursäkta oss och förklara varför vi nu bara var tre och förklara att vi hänger på och hjälper till så länge vi orkar. De hade dock ytterligare skruvat upp måltiden till 7.20 så här skulle det gå undan. Vi fick vara deras grindvakter beslutades det så länge vi orkade De körde med två motorer, en ren från orginalklubben och en med två andra klubbar, bytte motor varje kvart genom en visselsignal.
Jag brukar ju behöva komma upp i arbetstemp så de första fem milen på VR brukar alltid vara min akilleshäl, hur skulle nu detta gå, snitt på 42km/h var utlyst dock med en lugnare start.
Vi tar oss ut genom Motala utan ryck eller problem att följa, farten sänks i rondeller och korsningar och även vi får vara med och ropa kontakt. Vi kommer ut på den större vägen och farten ökar långsamt men suget är rejält och vi följer lätt. Dock är det inte bara att åka med vet alla som varit grindvakt, luckan som kommer vid rotation innebär mera vindmotstånd än att bara suga hjul så vi roterar även i vårat team för att spara kraft.
Milen rullar på och vi kommer ikapp grupper, rädslan att åka av vid omkörning kommer och framförs till lagkaptenen för västsvergsklubben som för stunden var sist men som intygar att omkörningen sker lugnt och att vi samlar ihop oss efteråt. Precis så blir det, kändes knappt som en omkörning utan vi var om. Det upprepas flera gånger och även ett smålandsteam jag på förhand sett ut som en räddingsplanka om vi blir själva passeras.
Vi snittar nu 42km/h och vi ligger och på raksträckorna och småbromsar i 50+ för att hålla avståndet och det känns inte jobbigt ens, märklig känsla. Vi hjälper till med vem som är sist som ibland hackar i motorn som inte är från orginalklubben i västsvergsgruppen så att deras rotation skall flyta smidigt.
Gränna passeras och värmen är påtaglig känner man när det kommer någon sval vind från vättern smekande. Vi kommer ikapp två team som ligger efter varandra, passerar dem men de tar rygg på oss och vi är nu fyra team efter varandra även om vårat lilla team på tre känns malplaserat haha.
I uppförsbackarna som nu kommer innan det bär nedför till Huskvarna och Jönköping börjar nu våran SMACK representant få det lite jobbigt, vi tar då beslut att släppa västsvergsgruppen och lägga sig efter de andra grupperna som ligger i svans för att om möjligt få det lite lugnare.
Dock är dessa grupper inte så välorganioserade utan mera utspridda och den välkända ryckigheten och att inte slå av i backar har de inte lärt sig, tydlig skillnad från Västsvergsgruppen som ligger först. Vi är dock med ned till Jönköping i över 70km/h utför.
I Jönköping som gick på 1.36 tim. släpper vi dem helt då vi ligger på 7.30 tid som är way over our limmit och kör lugnt upp för Bankerydsbacken och in i första depån efter 12 mil.
Ja nu är vi själva, tomt i depån så det ekar, bestämmer att vi cyklar på så vi inte stelnar till och ser vad för grupper som kommer.
Passerar en grupp som vi tidigare passerat men är ju inte lätt att ta rygg så där så vi cyklar på själva. Nu är både jag och SMACKs representant rätt sega, värmen har tagit hårt fast vi ätit och druckigt enligt plan och mycket salttabletter har gott åt men MTB Täbys representant är fortfarande pigg.
Då kommer mälardalsgruppen ikapp som startade samtidigt som oss. Vi komenderas bryskt att vi får lägga oss bakom, detta trots att vi försökt hålla oss ute på kanten allt vi kunde och kanske inte alls var ens intresserade att ligga bakom.
Nästan på en gång kommer en backe och en tjej i mälardalsgruppen får en lucka och ropar Slå Av, Slå Av. Våran MTB Täby representat är pigg så han får följa mälardalsgruppen, han påpekar för mälardalsgruppen att ni håller på att tappa en (tjejen) men ingen tar någon notis om detta i gruppen berättade han. Jag får ju direkt vatten på min kvarn och jag och SMACKs representant bestämmer att släppa dem. Vi fångar in tjejen och det dyker upp ytterligare en cyklist från mälardalsgruppen som blivit avhakad.
Vi fyra hankar oss nu fram mil efter mil och kan nog inte bli ensammare än så här på VR som under lunchsubstartstiden än detta. Kommer någon grupp då och då och vi försöker växla upp farten men inser det omöjliga.
Efter kanske 10 mil innan Karlsborg kommer dock våran räddningsplanka, smålandsgruppen vi passerade tidigt i loppet som jag nämnde som räddningsplanka.
Äntligen kan vi få hjälp och de har en rejäl svans med olika droppade cyklister, upptäcker direkt att de kör förnuftigt och slår av i backar, inga ryck och får någon lucka slår gruppen av lite lite så alla är med. YES, det här blir bra till Motala.
Andra snabbgruppsdepån nås och SMACKs representant och jag hittar vår depåpersonal.
Samma depåpersonal som mälardalsgruppen har eftersom vi hade kvar detta gemensamt.
Dock möts vi av en tråkig upptäckt att båda våra påsar var tömnda på gels, bars, salttabletter, bananer och endast våra flaskor finns kvar. Frågar depå personalen upprepade gånger, hade verkligen behövt gelen jag hade i min påse av ett visst märke jag visste fungerade. De visste inget utan våra påsar var tomma så de hade plockat ur flaskorna var svaret. Vi fick dock tag på lite salttabletter en banan och någon gel av annat märke men vågade inte ta den eftersom magen var i olag och ville inte ta någon risk med något jag inte ätit förut.
Väldigt tråkigt men hade tydligen varit dålig stämning i depån när mälardalsgruppen varit där samtidigt som en annan grupp var där och de haft depåpåsarna uppställda tillsammans, tydligen hade någon fått händerna ned i våra påsar mer vet jag inte men tomma var de.
Nu började jag som sig bör piggna på sista milen och det flöt på fint i den stora gruppen. Snitt farten hade dock nu sjunkigt till under 35km/h men det var inget som spelade roll, SUB8 var ju borta redan innan start.
Sista biten in mot Motala var otroligt fin med blanka sjöar och solnedgång, vi gick i mål på 8.41 inget att skriva hem till mamma om men nu min tionde runda så nu är jag nöjd med VR på ett tag.
Skall jag cykla igen skall det vara med en grupp som kör som Västsvergsgruppen eller smålandsgruppen, dvs en grupp som vågar slå av i backar och ändå cykla fort, västsvergsklubben gick in på runt 7,30.
Lagkapten/gruppledare och sammordningsansvarig för VCKs SUB8 satsning 2019 som nu lämnar över flaggan till någon annan att ta hand om till nästa år inkl boendekontakten i Motala som det vore synd att tappa för klubben på perfekt avstånd från mål/start.
Vänligen
Hans Olsén

Det som inte dödar det härdar! :-)

Sv: Vätternrundan 2019

Oj, vilken utförlig redogörelse! Jag förstår dig Hasse, det är mer slit än man tror, men jag hade varskott dig lite grann också och ju fler klubbar inblandade desto bökigare blir det...
För egen del var det helrätt att stå över årets VR. Jag är väl inte färdig med VR än, men i en framtida större satsning kommer jag högst sannolikt att åka med ett annat gäng.

Sv: Vätternrundan 2019

Ernst, var den friserade korta versionen ;-)

Det som inte dödar det härdar! :-)

20 Senaste redigerad av Hans (2019-06-25 07:23:12)

Sv: Vätternrundan 2019

Här kommer Teamet på tre mitt i mellan teamet från Västsverige och två efterföljande team. https://m.youtube.com/watch?v=nqgc7V8Mx … e=youtu.be

Det som inte dödar det härdar! :-)

Sv: Vätternrundan 2019

Hans skrev:

Här kommer Teamet på tre mitt i mellan teamet från Västsverige och två efterföljande team. https://m.youtube.com/watch?v=nqgc7V8Mx … e=youtu.be


-Häftigt!

Sv: Vätternrundan 2019

Var det Kungsbacka månne? Själv körde jag med Kungsbacka sub10. En väldigt bra klubb med grym laganda. Vår runda gick helt enligt plan smile

Sv: Vätternrundan 2019

Annika, stämmer det. Väldigt bra teamkörning, lugnt i backar och ändå fort. De gick sedan in på 7.31!

Det som inte dödar det härdar! :-)

Sv: Vätternrundan 2019

Hans, det ska jag hälsa min bästa vän som kommer därifrån. Vi behövde nästan aldrig ropa håll igen i backen. Det var alla, även de starkare, väl medvetna om att det är bäst för gruppen. I slutskedet fick jag och några till dessutom välbehövd hand i ryggen i några backar. Allt för att få in gruppen tillsamman på sub10. Tid 9.48. Supernöjda smile