Tråd: Cykelresa 2019 Mallias, Spanien eller Italien?

Cykelresa våren 2019?

Vad blir det?
Mallorca /Spanien /Italien?

Nu känns det märkligt att börja prata om och planera nästa års resa, men det har varit hög tid för detta ett tag.
När vi i våras cyklade runt på Mallis var det flera som tog upp och föreslog att nästa resa skulle bli till någon annan plats.
Visst Mallorca och Club Pollentia har många fördelar.
Vägarna är bra och många, vädret är ganska stabilt, vackra vyer, god mat, bra kommunikationer, bra cykelservice, flera olika cykeluthyrare att välja på.
Som sagt det finns många fördelar.
Men efter många år på samma plats börjar rösterna höjas för att byta plats och vyer.

Jag och andra vill gärna höra vad det finns för några förslag och om det går att ena sig runt någonting.
Jag kan säga redan nu att jag kommer förmodligen inte vara med på vårens resa men det betyder ju inte att jag slutar tycka om cykling och vill att klubbens resa ska bli bästa möjliga.

För planeringen:
Påsken är sen 2019-04-18 - 2019-04-22
Priserna är redan nu ganska höga.
Norwegian:
ARN-PMI 2018-04-08 1559:-
PMI-ARN 2018-04-21 2464:-

Jag lägger nu inga andra förslag även om sådana har kommit in genom året utan lämnar fältet öppet för nya färska förslag.
Jag kan senare komplettera med lite info om förslag som har kommit samt summering av andra VCK'ares upplevelser på andra platser.

Samma text ligger även på Facebook så använd den plattform ni trivs bäst med.
https://www.facebook.com/groups/VallentunaCK/

Sv: Cykelresa 2019 Mallias, Spanien eller Italien?

Jag har varit på Fuerteventura några gånger och där är det varmt och skönt kring påsk. Dock tråkig mat, blåsigt och typ öde vulkanlandskap. Mycket tråkigare än Mallis, och dyrare. Italien vore kul men är nog ff för kallt runt påsk, annat än nere i söder och Sicilien. Tävlingsgänget har ju varit på Spaniens östkust i Calpe några år, och det verkar inte vara samma värme som samma tid på Mallis. Jag gilla Mallis för variationen och prisvärdhet och Club Polenta för poolen, så jag kan simma varje dag också! Prisvärdheten är viktig, liksom god mat.

Man KAN ju tänka sig också alternativet att man åker senare och till Italien när det har blivit lite varmare där.
Har dock hört av flera att vägarna är ganska dåliga och man får ha med sig punkteringslagningssats och flera slangar.
Kanarieöarna är väll ungefäör som du berättar inte lika prisvärt, blåsigt samt större och brantare backar om maninte cyklar längs kustvägen.
Dvs vad jag har hört.

4 Senaste redigerad av Ernst (2018-07-15 13:34:25)

Mallorca är nog överlägset bäst vad gäller pris/väder/utbud och variation av cykelvägar den årstiden och det finns många oupptäcka vägar kvar!
-Varför byta ner sig?  cool

Som ni säkert har sett så finns det lite spridda skurar av åsikter.

Per &Nicolas håller som bästa på att planerar för resa som vanligt till Mallis och samma hotell.
Per sa dock att de var öppna för förslag. Vill någon att vi bor på annan plats så varför inte.
Menom ingen annan drar i det kommer det att åka till Club Pollentia som vanligt.
Datum är dock än så länge oklart.

Helena och jag har nu skaffat oss Haute Route pass för obegränsat antal lopp under 2019 så inte lika viktigt längre med nytt resmål för oss 2019 som vi pratade om. Mallis funkar väl ett år till om ingen har några spännande resmål att föreslå.

Det som inte dödar det härdar! :-)

Hej Allesamman! Jag har bokat datum för mig själv mellan den 12 och 25 april! Hoppas att fler bokar på så att vi får lika trevligt som tidigare år! Vi ses på Mallorca//Nicolas

Vi tittar på i stort sett samma datum Nicolas. 12-23 tror vi. Men vi inväntar och hoppas på höstrea på flygen!

If it's to be - it's up to me!

Har funderingar på annan ort 2109. FRÅGAN är var?!?! Har luskat lite kring Calpe men enligt uppgift så är mycket stängt den tiden vi planerar att åka. Lite trist och öde tydligen. Finns möjligheter att hyra cyklar, bra hotell ser det ut att vara. Backigt så klart med begränsade möjlighet till slätåka, lite mer pang på. Om man söker sig ännu mer söderöver ex. Nerja så finns det mer möjligheter till slätåka men också ordentligt kuperat.

Ett reseföretag har hört av sig och undrar om vi är intresserad av Italien som omväxling. Jag har inte fått priser än men det det kan vara lite svalare/kallare då detta område är norröver. Min erfarenhet från tidigare resor till Italien, visserligen ner mot Rimini är att vägarna håller sämre kvalitet än Mallis.

Det ser ut som Nicolas, Ewa-Marlene, Michael och troligen också Ernst väljer Mallis även 2019. Än så länge känner jag mig lite osäker men ska diskutera med Per Wiman hur han funderar.

"Pain is just weakness leaving your body"

Jag åker gärna till Mallis och Club Pollenca över påsken. Det finns många vägar och backar kvar att utforska och nu börjar man ju äntligen hitta någorlunda. Om det funkar med jobb och annat så tänker jag mig perioden typ 15-22 april.

Känner till tre medlemmar som bokat hotellet på Mallis men inte flygbiljetterna ännu. Två starka och en lite mindre stark smile Ev kommer två medlemmar till med på resan men då för en vecka.

If it's to be - it's up to me!

Jag är sugen på Mallis över påsken! Ska kolla damtum som kan funka med jobb och så, men klart jag vill utnyttja röda dagarna! Club Pollentia har ju bra pooler och god mat också!! Jag känner inte att jag måste åka någon ny stans bara för att och hittar fortfarande inte, så vägarna känns nya varje gång!! big_smile

Blir Mallis som vanligt för oss runt påsk.
Mvh
Hans o Helena

Det som inte dödar det härdar! :-)