Tråd: Vätternrundan 2017

Cykelvänner,

har fått en del mailförfrågningar på sistone och som klubbens kontaktperson när det gäller föranmälda platser till Vätternrundan vill jag bara informera om följande:
-VCK har inför VR2017 ansökt om förbokade platser och jag väntar på besked från VR, vilket skall komma mot slutet av september. De senaste två åren har vi haft morgonstart strax efter kl 6 och högst sannolikt blir det så med 40 platser även till VR2017. Det är min förhoppning att vi även till nästa år kan få till ett Sub8:30-gäng, men jag kan tänka mig att backa ett steg och sikta på Sub9 istället, beroende på intresset! Som vanligt gäller egen ledning/egna initiativ för övriga fartgrupper.

Om man inte är så många och dessutom inte har så höga fartambitioner (långsammare än 11 timmar) kan det vara ett bra alternativ att bilda egen grupp via ordinarie anmälan och till lägre pris!
Ordinarie anmälan öppnar imorgon (15/9) och du kan läsa mer här: http://vatternrundan.se/vatternrundan300km/anmalan/

Cykelhälsningar

Ernst Runge
VCK-motion

Sv: Vätternrundan 2017

Hej,
Funderar på att köra VR nästa år igen, denna gång i grupp. Undrar därför vilka olika grupper som kommer att finnas i VCK?

Eftersom jag vet att det varit ganska få distanspass för 27-28 tempo i år undrar jag hur man tänker kring dessa cyklister? Är det bara egna initiativ som gäller då?

Har gått med i Fredrikshof (Täby) också för att få fler träningsmöjligheter och kanske anmäla intresse där. Skulle dock gärna se om VCK har något som passar först.

Att anmäla sig på egen hand blir högst osäkert om man ens får någon plats...

Mvh
Annika

Hej Annika,

egen ledning/egna initiativ gäller egentligen för alla med olika fartambitioner. Vi är en relativt liten klubb och kan inte på långa vägar mäta oss med Fredrikshofs stora s k mastergrupper. De senaste åren har dock intresset varit som störst kring en Sub8:30-satsning som jag hade initierat. Dessutom har det alltid funnits ett mindre gäng om uppåt 10 cyklister som siktat på runt 10-11 timmar. Jag har även sett en tydlig trend att de med fartambitioner över 11 h har börjat anmäla sig/egna grupper privat, sedan man år 2014 införde differentierad prissättning mellan ordinarie anmälan och förbokad anmälan.

Cykelhälsningar

Ernst Runge
VCK-motion

Hej Ernst, tack för svar.
Just av den anledning att VCK är mindre klubb så hade det varit trevligt att köra med ett VCK-gäng smile
Det är svårt att få ihop en grupp själv, speciellt som relativt ny cyklist och det är som sagt högst ovisst om man får plats genom att anmäla sig själv.

Tjena Ernst... kan du ge mig lite förtydliganden.. på hur anmälan till Vättern går till..
Skall man anmäla direkt till Vätternrundan? (intresseanm) hur blir det då med våran VCK grupp (hoppas på 8.30)...
Sen när man gör en intresseanml. så frågar anm om en grupp-kod...

Återkommer med info så fort jag fått anmälningskoder samt starttid för vår föranmälda VCK-grupp, vilket bör ske senast mot slutet av September!

Hej Ernst och alla andra! Först och främst tack för att du styr upp anmälan i år igen! Själv siktar jag på att köra lite snabbare än förra året, förhoppningsvis kan jag komma ner åt sub 9. Men annars hänger jag gärna med om det är folk med sub 10 ambitioner.

Efter att nu harvat ett antal år med dessa sub8.30 gäng på för mig tider mellan 8.36-8.52 med samma resultat varje år dvs att vi inte kan hålla ihop efter Jönköping utan sprider ut oss efter hela västra sidan tänkte jag nu höra hur intresset är att satsa på ett lite annat upplägg.
Ett upplägg att vi kör som ett Team, en grupp, alla skall med tänk och håller ihop från start till mål, skall det vara helt ogenomförbart med VCK?

Jag skulle kunna tänka mig att leda ett Sub 9 gäng där ambitionen inte är att cykla under nio timmar utan där tiden inte är det viktiga om vi går på 8.45 eller 9.10 utan att vi får en trevlig tur och håller ihop, utan att för den skull släpar oss runt pölen.
Alltså teamet skall bestå av cyklister med kapacitet under nio timmar, vet att det där ute finns många som har den kapaciteten men som inte vill slita livet ur sig för att hänga med när några vill pressa sig under 8.30 eller bättre med resultat att gruppen splittras, som det nu blivit iaf senaste fyra åren.
Jag har nog ingen möjlighet att leda en massa träningar innan pga andra tävlingsambitioner så det får ni sköta själva men jag kan leda att samköra oss på lopp innan som Vårblotet och Siljan runt.
Jag hoppas att vi kan bli några med samma ambitioner.
Hans

Det som inte dödar det härdar! :-)

9 Senaste redigerad av andersskarin (2016-09-29 18:18:17)

Jag är mer än gärna med i en Sub9 grupp!

Tycker upplägget med att hellre åka som ett lag på över 9 än precis under splittrat är helrätt!

Härligt initiativ Hans. Hänger gärna med på ett sånt upplägg!

Håller med Hans fullständigt. Jag ställer gärna upp på detta!

Låter vettigt Hasse, kul att du vill bidra som ledare då du ju cyklat några fler varv runt den där pölen än jag! Men nog skall vi klara SUB9 alla gånger, speciellt med så pass duktiga cyklister som gett sig tillkänna här...! big_smile
Dessutom har jag redan fått intresseanmälan från minst 15 cyklister som siktar på att ta sig runt på mellan 8:30h-9h!

13 Senaste redigerad av Hans (2016-10-01 21:22:41)

Ernst, du kanske inte förstod poängen.
Den gruppen jag vill leda bryr sig inte om ifal vi cyklar på 9.01 eller 8.59.
De som känner att tiden är viktigt skall INTE ingå i den gruppen jag leder! Tiden får bli vad den blir, huvudsaken vi kör ihop och har trevligt. Övriga skall åka i 8.30 gruppen.

Nejdå, jag håller med dig fullständigt Hans! För mig är 8:30 inte lika viktigt längre utan att vi hellre håller ihop som grupp och kanske landar nånstans kring 9h istället...

15 Senaste redigerad av Ernst (2016-10-04 13:21:43)

Hej,

vi har fått 50 st förbokade platser till VR2017 fördelat på två startgrupper:

40 st med start kl 06:06
10 st med start kl 05:56

Att det blev två grupper beror på att en förbokad grupp nästa år maximalt får innehålla 40 cyklister och jag hade sökt 50 platser. Nu tror jag dock inte att detta kommer att utgöra något större problem. Detta torde även innebära att alla intresserade klubbmedlemmar borde kunna få startplats, oavsett fartambition.

Sett till de senaste årens deltagande har störst intresse varit att cykla runt Vättern på  9-11h. Vi har de senaste tre åren även haft en Sub8:30-grupp med skiftande framgång. Den största utmaningen har dock alltid varit att försöka hålla ihop gruppen hela vägen, vilket hittills aldrig lyckats fullt ut. Jag instämmer därför i de önskemål som framförts, dels i denna tråd samt även via mail jag fått att istället sikta på Sub 9 och fokusera på att hålla ihop gruppen hela vägen.

För att klara Sub 9 krävs:
-rullsnitt på cirka 34 km/h (med cirka 15 minuters total stopptid). Om du kan hålla en snittfart på 28 km/h när du kör ensam kan det här vara något för dig, även för dig som är ny inom gruppcykling.
-att gruppen är samkörd, det vill säga har tränat tillsammans under våren (minst 1 gång/vecka så snart det går att cykla utomhus, dock senast mitten av april)
-åtminstone runt 15-20 cyklister
-flera som kan hjälpa till att hålla ihop och leda gruppen

Anmälningslänken för förbokade grupper hos VR är öppen t o m 27 oktober men jag rekommenderar alla intresserade att göra intresseanmälan så fort som möjligt till assepower@yahoo.se så skickar jag gruppkoden samt anmälningsinstruktioner till er. Ange gärna vilken ungefärlig Sub-tid ni siktar på samt ert mobilnummer!
Om inget särskilt önskemål föreligger kommer jag enbart att skicka ut gruppkoden för startgruppen kl 06:06 tills den ev blir fulltecknad.

OBS! Anmälan är inte komplett förrän ni själva anmält er och betalat till Vätternrundan!

Cykelhälsningar
Ernst Runge
VCK-motion

Jag kommer att cykla nästa år och hoppas på att få med mig en kollega i Hans grupp.

MVH
Niklas

Tack för info Ernst! Intresseanmälan skickad..

Ses på vägarna!

/Anders

18 Senaste redigerad av jonaslindskog (2016-10-07 08:15:40)

Hej!

Håller med Hans, jag vill oxå att gruppen skall kunna hålla ihop (det är viktigare för mig än tiden),
men jag tror tyvärr inte att tiden var vårt problem förra året och att vi riskerar att hamna i samma fälla i år.
Vi hade alla (nästan i alla fall) klarat tiden förra året om vi bara hållit ihop.

För att undvika detta måste vi svara på ett antal frågor.
- Hur kommer vi fram till en plan som alla accepterar och följer?
- Hur skall vi träna så att vi litar på varandra? (inte bara att vi själva klarar av att hålla ett visst tempo)
- Vem bestämmer när vi är ute på VR?
- Hur skall vi hantera punkteringar?
- Hur skall vi hantera att någon har en dålig dag?
- När blir tiden viktigare än att hålla ihop hela gruppen (om den blir det överhuvudtaget) ?

Jag har så klart en massa förslag på det ovan men det är i sammanhanget oviktigt.
Det viktiga är att vi diskuterar igenom detta innan.

Och om jag var är otydlig så är jag så klart med på Hans upplägg.

PS Kan någon uppgradera min status i forumet till medlem?

/Jonas

Nu är det åtgärdat Jonas. Ber om ursäkt för att vi missat dig!

Bra inlägg. Jag tycker Hans och flera av er tänker kloka tankar.

If it's to be - it's up to me!

Jag håller med Jonas ang att det vore toppen om vi kunde vara tydliga innan vi kör vad det är som gäller under loppet så vi inte behöver fatta förhastade beslut längs vägen. Jag är i övrigt helt med på Hans upplägg, och jag väntar hellre ett par minuter på att det lagas en punka än att splittra gruppen.. Men jag rättar mig såklart efter vad som bestäms.

Superroligt upplägg!

//Anders

Hej! Tycker Hans idé låter bra. Har kört sub 10 två år nu..och nu senast Velothon med snitt 34 så med rätt träning kan det gå. Får säkert med mig exet med. Hon är stark. Hälsn Olof

Härligt Olle, har alltid varit övertygad om att du har kapacitet nedåt SUB9......

Kort summering så här långt beträffande anmälningar i vår föranmälda VCK-grupp kl 06:06:

Jag har fått runt 35 intresseanmälningar varav 25st är komplett anmälda hos VR. Drygt 5 har angett SUB10 som mål, resten i huvudsak SUB9 och endast ett fåtal SUB8:30. Dessutom ser vi ut att kunna bli flera som kan hjälpas åt att leda en SUB9-grupp. Således finns goda förutsättningar för att vi kan få ihop ett SUB9-TEAM med tanken att hålla ihop hela vägen!
Ni som har ambitionen SUB8:30 kommer, liksom de senaste två åren, ha goda förutsättningar att få draghjälp av snabbgrupper bakom oss då grupper kommer att starta åtminstone fram till kl 06:30.
Med drygt en vecka kvar av anmälan finns således gott om platser kvar kl 06:06 och dessutom har vi 10 platser kl 05:56.

Anmälningslänken för förbokade grupper hos VR är öppen t o m 27 oktober men jag rekommenderar alla intresserade att göra intresseanmälan så fort som möjligt till assepower@yahoo.se så skickar jag gruppkoden samt anmälningsinstruktioner till er. Ange gärna vilken ungefärlig Sub-tid ni siktar på samt ert mobilnummer.
Om inget särskilt önskemål föreligger kommer jag enbart att skicka ut gruppkoden för startgruppen kl 06:06 tills den ev blir fulltecknad.

OBS! Anmälan är inte komplett förrän ni själva anmält er och betalat till Vätternrundan!

Cykelhälsningar
Ernst Runge
VCK-motion

Tack alla ni som ordnar!

Trevligt initiativ Hans!

Jag tänker cykla 2017 vet ej om det blir sub 8:30, runt 9 tim eller någon annan tid ännu.

Då var det definitivt över med anmälningsproceduren för den här gången och loppet är fulltecknat!

Vår förbokade grupp kl 06:06 blev fulltecknad med 40 platser och de 10 platserna kl 05:56 utnyttjades ej. Det ser preliminärt ut att bli runt 20-25 som siktar på SUB9, resten i huvudsak på SUB8:30 eller SUB10.

Hög tid att anmäla sig till Generalrepet Siljan runt, redan 2500 anmälda nu! roll